Begin van de 60er jaren van de 20-ste  eeuw werd een Amerikaan , Clare MacKichan, door de hoge heren van GM in Detroit naar Rüsselsheim gestuurd om leiding te gaan geven aan de ontwerpafdeling van Opel. Daar treft hij een klein, maar zeer gemotiveerd design- en modelleerteam aan wat in veel te kleine ruimtes en met oude methoden en gereedschappen hun werk doet.  Naar voorbeeld van de GM design studio’s in de USA weet hij met zijn team in 1964 de eerste designstudio van een Europees merk neer te zetten.

In 1962 is de heer Erhard Schnell na verblijf van enkele maanden in de GM designstudio’s in Detroit terug in Rüsselsheim en aangesteld als Studi Assistent. Een zeer creatieve aimabele ontwerper die vele mooi auto’s voor Opel zou tekenen en ontwerpen. (Foto Erhard Schnell)

In de tijd dat hard gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de Kadett – Opels nieuwe model om een jonger publiek te bereiken – groeit bij de heren MacKichan en Schnell het idee voor een sportwagen. Een wens van iedere designers om die te ontwerpen. Dat leidt ertoe dat in de herfst van 1962 een nieuw projekt op stapel wordt gezet, maar zonder mede weten van de rest van de directie. Projekt 1484 was geboren.

De bedoeling was dat Opel hiermee zijn ietwat ‘stoffige’ imago zou oppoetsen en de jeugd zou aanspreken. Daarop wordt begonnen door een klein team bestaande uit een aantal designers, modelleurs en technici en onder leiding van de heer Schnell om naast hun dagelijkse design-opdrachten schetsen en tekeningen uit te werken naar modellen op schaal van prachtige sportauto’s, waarvan vele nog steeds tot de verbeelding zullen spreken. (zie de boeken in de onderstaande literatuurlijst)(misschien een foto)

In de loop van 1963 wordt het eerste 1:1 model gebouwd, waarna de heer Clare MacKichan eind 1963 het bezoek van de GM president Frederick Donner aangrijpt om het GT model voor het eerst buiten het design center te tonen. Tot dan toe is zelfs de toenmalige directeur van Opel niet op de hoogte van deze ontwikkeling binnen zijn fabriek. Na de presentatie is de directie zeer onder de indruk van dit nieuwe ontwerp. De opluchting was enorm omdat de directie het idee een goed plan vond en groen licht gaf voor de verdere ontwikkeling van dit model. 

Door slim gebruik te maken van bestaande platforms en onderdelen, was Opel in staat om in 1965 de Experimental GT te presenteren op de autotentoonstelling in Frankfurt. Dit was de allereerste concept auto ooit in Europa gebouwd. (foto)

Het grote publiek maar ook de media geloofden hun ogen niet wat. Opel met een heuse sportwagen!! Het model viel bij vrijwel iedereen in de smaak met als gevolg dat de directie de definitieve opdracht gaf om de sportwagen verder te ontwikkelen.

Binnen 3 jaar had Erhard Schnell en zijn team het voor elkaar en werd er een prachtige sportwagen voorgesteld: De Opel GT.

In 1968, bij de introductie, kon het publiek kiezen uit twee motorvarianten, n.l. een 1100 motor en een 1900 motor.

De GT met de 1100 motor werd in 1971 vervangen door de GTJ. Deze uitvoering was voorzien van de bekende 1900 motor maar minder luxe aangekleed. Slechts leverbaar in vier uni kleuren, geen chroomdelen aan de buitenkant en een soberder interieur met o.a. rubber matten en geen klokje.

Deze beide modellen bleven tot 1973 in productie. Totaal werden er 103.463 GT’s geproduceerd waarvan 70% in de USA verkocht is.

In 1973 viel het doek voor de GT. Hiervoor zijn drie belangrijke redenen aan te geven.

Ten eerste werden de veiligheids- en milieueisen, die met name vanaf 1974 gingen gelden, in de USA lastig te verwerken in dit model. Vooral de veiligheidseisen waren lastig in het ontwerp te realiseren. Een sportauto met kolossale bumpers was niet om aan te zien. (foto)

Ten tweede was de carrosseriebouwer van de Opel GT - Chausson en Brissonneau & Lotz, sinds 1970 al voor de helft in handen van o.a. Renault en Peugeot - vanaf eind 1973 niet meer beschikbaar voor de produktie van de GT omdat Renault de productiecapaciteit zelf nodig had. En dat betekende het einde van deze samenwerking.

Ten derde introduceerde Opel de geheel nieuwe C-Kadett. Aangezien de GT gebaseerd was op het vorige model - de B-Kadett – diende de GT geheel opnieuw ontworpen en aangepast te worden aan de nieuwe C-Kadett techniek en dat zou te duur worden.

Wat vandaag overblijft is een groot aantal Opel GT’s in Nederland waarvan veel eigenaren lid zijn van de Opel GT Club Nederland en genieten van alle activiteiten van deze club.

Wie uitgebreider de geschiedenis van deze uniek auto wil bestuderen, raden wij de navolgende twee boeken aan: 

  • OPEL GT; Die Geschichte von Project 1484. Geschreven door Stefan Müller.
  • GT//LOVE; 50 years of Opel GT. Geschreven door Jens Cooper en Harald Hamprecht*
  • 40 jaar Opel GT Club Nederland; Geschreven door de leden en verkrijgbaar bij de verenigingsartikelen.**

*.    Zowel in het Engels als in het Duits verkrijgbaar.
**.   In het Nederlands en Duits.

Volg ons via